«مردم در روی زمین برای کامیاب شدن یک چیز کم دارند و آن اعتماد به یکدیگر است؛ ولی این دانش برای کسانی که قلبی کوچک و روحی پست دارند و جز قانون سود شخصی هیچ قانونی نمی شناسند، دسترس پذیر نیست.» فارس پورخطاب هراتی

والاترین کاربرد نویسندگی این است که آزمون را به دانایی فرارویاند! ایگناتسیو سیلونه

۱۳۹۱ شهریور ۲۱, سه‌شنبه

دیگر بس است؛ ما گنجایشی بیش از این نداریم!

آیا آقا دزده وابسته به حکومت ایران نبود؟

عنوان گزارش زیر کمی جای درنگ دارد. شاید هم سال آینده به عنوان بامزه ترین شوخی سال آن کشور سردسیر جایزه ای نیز بدست آورد.

بی درنگ با خود می اندیشی:
مگر «آقا دزده» وابسته به حکومت ایران نبود؟!

شاید هم حجم پول های بادآورده از «نظام پر برکت جمهوری اسلامی» آنچنان بالاست که وزیر دارایی یا خزانه داری این کشور را هراسناک نموده و در نشست هیات وزیران سخنانی کم و بیش اینچنین بر زبان رانده است:
«... درست است که کانادا، کشور بزرگ و پهناوری است؛ ولی شمار جمعیت آن بگونه ای نسبی کم است و اقتصاد کشور گنجایش گوارش این همه سرمایه که روزانه به اینجا سرازیر می شود را ندارد. آن هم با این بحرانی که دوباره و این بار بدتر از پیش دارد آغاز می شود ... (رو به سوی نخست وزیر و وزیر کشور آنجا) باید از هر راه که می توانید جلوی ورود این همه سرمایه را بگیرید؛ وگرنه، اقتصاد کشورمان به زودی دچار یکی از بزرگ ترین بحران های تاریخ خود می شود.»

وزیر فرهنگ آن کشور هم با تایید این سخنان می افزاید:
«تازه اثر فرهنگی ورود این همه سرمایه و کسانی که این سرمایه ها را به اینجا می آورند را هم باید درنظر بگیریم. خواهشمندم مرا ببخشید! نمی خواستم واژه ای ناشایست در اینجا بکار ببرم؛ ولی ناچارم این را بگویم که اگر چندی بگذرد، هیچ بوته ای نشاشیده در این کشور برجای نخواهد ماندا» سپس رو به وزیر امور مهاجرت این کشور کرده، می گوید:
«راستی، وقتی شما تقاضانامه ی این آقایی که بانک ملی ایران را با خودش اینجا آورد، بررسی می کردی، متوجه نشدی که یکجای کار درست نیست ...»

«وزیر امور مهاجرت» که آشکارا رنگش پریده، مِن و مِن کنان توضیح می دهد:
«چرا ... ولی از بس گفته بودند که توی ایران هر کسی برای خودش یک چاه نفت خصوصی دارد، من هم فکر کردم که ... تازه، چیزهای دیگری هم گفت که دلم کباب شد و ناچار شدم یک تبصره برایش باز کنم ...»

در پیِ این سخنان و همهمه ای که در میان وزیران درمی گیرد، تصمیم زیر با یکی دو تبصره ی کوچک با اکثریت آرا به تصویب می رسد:
«کانادا از ورود افراد وابسته به حکومت ایران به این کشور ممانعت می‌کند»

داشتم با خود می اندیشیدم:
این برادر تازی که به تازگی به مقام «ابریق چی باشی» مقام مُعظّم رهبری نیز سرفراز شده، چقدر بدشانس است. درست همان هنگام که داشت به کانادا می رفت و همه ی کارهایش نیز آماده شده بود، ناچار شد سفرش را لغو کند!

راستی، شما جایی خواندید یا از کسی شنیدید وی برای چه کاری قصد سفر به کانادا داشت؟ این آقای «جیسون کنی» هم کمی مشکوک به نظر می آید. نام کوچکش با نام خانوادگی اش همخوان نیست ... راستی راستی وقتی می گویند «دهکده جهانی»، آدم باورش نمی شود!

ب. الف. بزرگمهر     ٢١ شهریور ماه ١٣٩١

***

کانادا از ورود افراد وابسته به حکومت ایران به این کشور ممانعت می‌کند

تنها چند روز پس از قطع رابطه اتاوا با تهران، یک نشریه کانادایی روز دوشنبه، ۲۰ شهریورماه، به نقل از وزیر مهاجرت این کشور خبر داد که طبق تازه‌ترین تصمیم دولت کانادا افراد «وابسته به حکومت» جمهوری اسلامی از ورورد به این کشور جلوگیری خواهند شد.

به گزارش روزنامه استار چاپ کانادا، جیسون کنی، وزیر مهاجرت این کشور، اعلام کرد که از این پس تقاضانامه ی شهروندان ایرانی برای اقامت در کشور کانادا با دقت بررسی می‌شود تا از ورود هر کس که «با حکومت ایران رابطه دارد یا عضوی از این حکومت است» جلوگیری شود.

به گفته آقای کنی، مقامات مهاجرت کانادا موظف‌اند تقاضای اتباع ایرانی را به‌دقت بررسی کنند «تا اطمینان حاصل شود که افراد مرتبط با حکومت جمهوری اسلامی یا جزئی از این حکومت از ورود به کانادا منع می‌شوند».

کانادا روز شنبه گذشته در بیانیه‌ای رسمی از ایران به عنوان «بزرگ‌ترین تهدید برای امنیت جهانی» یاد کرد، از روز ۱۷ شهریور سفارت خود در تهران را تعطیل اعلام کرد و برای دیپلمات‌های ایرانی مستقر در این کشور مهلتی پنج‌روزه تعیین کرد تا خاک این کشور را ترک کنند.

کانادا همچنین از حکومت جمهوری اسلامی به عنوان «بدترین حکومت» از لحاظ زیرپانهادن حقوق بشر یاد کرده و «برنامه ناشفاف هسته‌ای، کمک‌های تسلیحاتی به سوریه،‌ و تهدید اسرائیل» را از جمله دلایل قطع رابطه خود با جمهوری اسلامی برشمرد.

با این همه، گرچه تصمیم کانادا مبنی بر قطع رابطه با ایران بسیار غیرمنتظره می‌نمود، روزنامه استار به نقل از وزیر مهاجرت این کشور می‌گوید که امر غیرمنتظره‌ای در کار نبوده و دولت کانادا چند ماه گذشته را صرف بررسی این تصمیم کرده است.

جیسون کنی با اشاره به انتقاد ایرانیان مقیم کانادا از ارائه جواز ورود به این کشور به افراد مشکوک به ارتباط با حکومت ایران گفت که دولت کانادا می‌خواهد اطمینان حاصل کند افرادی که «ممکن است غیرقابل پذیرش باشند» پا به این کشور نگذارند.

این وزیر کانادایی از جمله افراد «غیرقابل پذیرش» به افراد وابسته به «سپاه پاسداران جمهوری اسلامی، سپاه قدس، بسیج، و اعضای ارشد حکومت ایران» اشاره کرده است.

از جمله مقامات ارشد جمهوری اسلامی که هم‌اکنون هم در کانادا به سر می‌برد، یکی هم محمودرضا خاوری، رئیس سابق بانک ملی ایران است که به دنبال افشای ارتباطش با پرونده اختلاس سه هزار میلیاردی به کانادا گریخت.

روزنامه گلوب‌اندمیل چاپ کانادا پیشتر گزارش داده است که آقای خاوری در شهر تورنتو خانه‌ای سه میلیون دلاری دارد.

برگرفته از «رادیو فردا»:

این گزارش از سوی اینجانب تا اندازه ای ویرایش شده است. برجسته نمایی ها نیز از آنِ من است.    ب. الف. بزرگمهر

هیچ نظری موجود نیست:

برداشت و بازنویسی درونمایه ی این تارنگاشت در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید!
از «دزدان ارجمند اندیشه و ادب» نیز خواهشمندم به شاخه گلی بسنده نموده، گل را با گلدان یکجا نربایند!

درج نوشتارهایی از دیگر نویسندگان یا دیگر تارنگاشت ها در این وبلاگ، نشانه ی همداستانی دربست با آنها نیست!