«مردم در روی زمین برای کامیاب شدن یک چیز کم دارند و آن اعتماد به یکدیگر است؛ ولی این دانش برای کسانی که قلبی کوچک و روحی پست دارند و جز قانون سود شخصی هیچ قانونی نمی شناسند، دسترس پذیر نیست.» فارس پورخطاب هراتی

والاترین کاربرد نویسندگی این است که آزمون را به دانایی فرارویاند! ایگناتسیو سیلونه

۱۳۹۱ شهریور ۱۵, چهارشنبه

اندیشه ی پلید خانه نشین کردنشان را با خود به گور خواهید برد!

خلبان زن در شرکت هواپیمایی نفت ایران

شمار خلبانان زن در ایران فراتر از شمار انگشتان دست نیست؛ ولی جالب اینجاست که یکی از این خلبانان در هواپیمایی نفت کار می کند و روز و شب خود را در مسیر جابجایی مسافرانی سر می کند که بیش تر از خانواده صنعت نفت ایران هستند.

اگر از کودکان بپرسید وقتی بزرگ شدی دوست داری چه کاره شوی، معمولا سه ـ چهار پیشه را بیش از سایر پیشه ها به عنوان آرزوهای خود بیان می کنند: دکتر، پلیس و خلبان. در میان این پیشه ها، خلبانی اگرچه برای کودکان جذابیت دارد، ولی معمولا پیشه ای مردانه است و پسرها آن را برمی گزینند.

حتی در دنیای بزرگترها هم خلبانی را به عنوان پیشه ای مردانه می شناسند؛ چرا که حساسیتهای ویژه ای دارد که بیش تر برای عموم ناشناخته مانده است. ضمن اینکه برخی محدودیتهایی که زنان در جامعه ما با آن روبرو هستند، موجب می شود زمینه ی گزینش این پیشه برای آن ها کمتر فراهم باشد.

به همین دلیل اگر بشنویم که در ایران هم خلبان یا کمک خلبان زن وجود دارد، شاید شگفت زده شویم. شمار خلبانان زن در ایران فراتر از شمار انگشتان دست نیست؛ ولی جالب اینجاست که یکی از این خلبانان در هواپیمایی نفت کار می کند و روز و شب خود را در مسیر جابجایی مسافرانی سر می کند که بیش تر از خانواده صنعت نفت ایران هستند.

خانم سمیرا نوروزی با مدرک هوانوردی، کمک خلبان هواپیمایی نفت و زاده ی سال ۱۳۶۴ است. خانم نوروزی سن کمی دارد و به همین دلیل زمینه ی پیشرفت او در آینده به عنوان یک خلبان زن ایرانی فراهم است. گفت و گوی کوتاه «عصر کیمیاگری» با این بانوی کمک خلبان را بخوانید.

چگونه وارد پیشه خلبانی شده‌اید و از چه زمانی در هواپیمایی نفت مشغول کار هستید؟

از سن ۱۲ سالگی با پرواز گلایدر خلبانی به صورت غیرحرفه ای، پرواز را شروع کردم و پس از اتمام دبیرستان، پرواز با هواپیمای اولترالایت را شروع کردم. پس از وارد شدن به دانشگاه و تحصیل در رشته هوانوردی با توجه به طولانی بودن دوره آموزش عملی به فیلیپین رفتم و آنجا مدارک خلبانی P.P.L – C.P.L و IR را اخذ کردم.

با توجه به نوع نگرش به زنان در جامعه و اینکه این پیشه را مردانه می‌دانند برای جذب مشکلی نداشتید؟

متاسفانه برای جذب شدن و انجام حرفه ی مورد علاقه با مشکلات زیادی روبرو بوده ام. ولی این مشکلات پس از استخدام، شیرینی کار را برای من چندین برابر کرد.

در کشورهای دیگر وضعیت زنان خلبان چگونه است و تا چه حد از آنها استفاده می‌شود؟

در کشورهای دیگر خلبان خانم وجود دارد. ولی آنجا مشکلات ویژه خودش را دارد.

برای تبدیل شدن از کمک خلبان به خلبان چه دوره‌هایی را باید طی کنید و چقدر به طول می‌انجامد و هم اکنون با چه هواپیماهایی می‌توانید پرواز کنید؟

در حال حاضر با هواپیمای فوکر ۱۰۰ به عنوان کمک خلبان پرواز می‌کنم. ارتقای درجه از کمک خلبانی به خلبانی نیاز به شرایط ویژه دارد. به طور مثال تجربه بالا و گرفتن مدرک ATPL، نیاز به شرکت و گذراندن دوره مقدماتی کاپیتانی.

آیا تا به حال با مسافران خود که متوجه شده اند کمک خلبان پروازشان یک خانم است روبرو شده‌اید و برخورد آنها چگونه بود؟

خیلی از مسافران از اینکه متوجه می‌شوند کمک خلبان پرواز یک خانم است خوشحال می‌شوند. برخی دیگر بیشتر متعجب می‌شوند و می‌پرسند مگر در ایران خلبان خانم هم داریم.

ولی بیشتر برای خانمها این موضوع جالب است و خیلی از آنها ابراز خوشحالی می‌کنند از دیدن خلبان خانم.

آیا تا به حال با سانحه‌ای هم روبرو شده اید؟

خدا را شکر که در این مدت که در این حرفه مشغول به کار هستم با سانحه‌ای روبرو نشدم.

شیرین ترین و تلخ ترین خاطرات شما از دوران پرواز یا دوران آموزشی چیست؟

با توجه به علاقه شدید من به این حرفه، تمامی لحظات پرواز برایم سرشار از خاطرات شیرین است و تا بحال با هیچ خاطره تلخی روبرو نشده ام.

زنان علاقه مند به خلبانی چه مسیری را برای نیل به این هدف باید طی کنند؟

تمامی علاقه مندان به این رشته اعم از زن یا مرد، مستلزم گذراندن دوره‌های تخصصی شامل P.P.L  ،  C.P.L و IR هستند.

کار کردن در هواپیمایی نفت را که بیش تر مسافران آن کارکنان صنعت نفت و خانواده‌های آنان هستند چگونه ارزیابی می‌کنید؟

کار کردن در شرکت هواپیمایی نفت برای من سراسر افتخار است و خوشحالم که جزء کوچکی از خانواده بزرگ نفت هستم و امیدوارم که بتوانم وظایفم را در قبال آنها به نحوشایسته‌ای انجام دهم.

به عنوان یکی از معدود خلبانان زن ایرانی از پرواز با هواپیما چه احساسی دارید؟

از اینکه توانسته ام در رشته‌ای که همیشه مورد علاقه‌ام بوده و به عنوان یک آرزو به آن نگاه کردم، مشغول به کار شوم، بی نهایت خوشحالم و خدا را شکر می‌کنم.

پرواز همیشه برای من تازگی داشته و انرژی مثبت به من می‌دهد و من هیچ وقت از پرواز احساس خستگی نمی‌کنم.

«عصر کیمیاگری»      ۲۲ امرداد ماه ۱۳۹۱

این گزارش و گفتگو از سوی اینجانب ویرایش و پارسی نویسی شده است.  عنوان آن نیز از آنِ من است.   ب. الف. بزرگمهر
  

هیچ نظری موجود نیست:

برداشت و بازنویسی درونمایه ی این تارنگاشت در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید!
از «دزدان ارجمند اندیشه و ادب» نیز خواهشمندم به شاخه گلی بسنده نموده، گل را با گلدان یکجا نربایند!

درج نوشتارهایی از دیگر نویسندگان یا دیگر تارنگاشت ها در این وبلاگ، نشانه ی همداستانی دربست با آنها نیست!