«مردم در روی زمین برای کامیاب شدن یک چیز کم دارند و آن اعتماد به یکدیگر است؛ ولی این دانش برای کسانی که قلبی کوچک و روحی پست دارند و جز قانون سود شخصی هیچ قانونی نمی شناسند، دسترس پذیر نیست.» فارس پورخطاب هراتی

والاترین کاربرد نویسندگی این است که آزمون را به دانایی فرارویاند! ایگناتسیو سیلونه

۱۳۹۱ مرداد ۱۵, یکشنبه

به همین دلیل، «بی بی» برای ایران عربده های جنگی می کشد!


ادامه اعتراض‌ها در اسرائیل به نابرابری‌های اجتماعی

هزاران تن از ساکنان تل‌آویو در اعتراض به سیاست‌های اجتماعی دولت بنیامین نتانیاهو بار دیگر راهپیمایی کردند. معترضان به سیاست‌های جاری دولت که هزینه‌ی اصلی آنها را لایه ی میانگین اسرائیل می‌پردازد، انتقاد می‌کنند.

شامگاه شنبه (۴ اوت / ۱۴ امرداد) بار دیگر خیابان‌های تل‌آویو صحنه‌ی تظاهرات هزاران شهروند اسرائیلی در اعتراض به نابرابری‌های اجتماعی بود. تصویب صرفه‌جویی‌های جدید در کابینه‌ی اسرائیل و افزایش مالیات‌ها از جمله موردهایی بودند که با اعتراض شدید تظاهرکنندگان روبرو شدند.

گروهی دیگر هم در انتقاد به کم‌کاری دولت در دربرگیرندگی خدمت وظیفه‌ی عمومی به دانشجویان علوم دینی به خیابان‌ها آمدند. یهودیان ارتدکس در اسرائیل از خدمت سربازی معاف هستند.

هر چند کوشش ها برای پیوند دو حرکت اعتراضی ناکام ماند، ولی به گزارش پلیس، رویهمرفته ۲ هزار و ۵۰۰ معترض شامگاه شنبه در تل‌آویو به خیابان‌ها آمدند.

لایه ی میانگین جامعه‌ی اسرائیل که بار اصلی دفاع از این کشور را هم بر دوش دارد، بیش از همه از افزایش مالیات و کاهش دستمزدها زیان می بیند. منتقدان سیاست‌های دولت بر این باورند که دانشجویان علوم مذهبی و فلسطینی‌های اسرائیل هم باید خدمت وظیفه‌ی عمومی را بگذرانند.

اعتراض‌ها به نابرابری‌های اجتماعی در اسرائیل از ژوئن ۲۰۱۱ وارد فصل تازه‌ای شد. معترضان با برپا کردن چادر در بلوار مرفه‌نشین «روتشیلد» تل‌آویو، صدا و تصویر خود را به رسانه‌ها رساندند. مدت کوتاهی پس از آن، حرکت‌های همانندی در دیگر شهرهای اسرائیل هم آغاز شد و رفته‌رفته تظاهرات هفتگی در اعتراض به هزینه‌های بالای زندگی در این کشور شکل گرفت.

سپتامبر ۲۰۱۱ اوج اعتراض‌ها بود. روز سوم این ماه بیش از ۴۰۰ هزار شهروند اسرائیلی در سراسر این کشور به خیابان‌ها آمدند. این اعتراض‌ها تا کنون دو قربانی هم در پی داشته است؛ دو معترضی که به تازگی با خودسوزی به زندگی خود پایان دادند.

کابینه‌ی اسرائیل به ریاست بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر، پیش از این با انجام اقداماتی برای کاهش اجاره‌بها موافقت کرد. دولت اسرائیل همچنین از انجام اصلاحاتی برای کاهش فشار اقتصادی بر شهروندان خبر داد. تظاهرکنندگان، این اصلاحات را کافی نمی‌دانند.

برگرفته از «دویچه وله»    پنجم اگوست ٢٠١٢

این گزارش از سوی اینجانب ویرایش شده است. عنوان نوشتار نیز از آنِ من است.    ب. الف. بزرگمهر

هیچ نظری موجود نیست:

برداشت و بازنویسی درونمایه ی این تارنگاشت در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید!
از «دزدان ارجمند اندیشه و ادب» نیز خواهشمندم به شاخه گلی بسنده نموده، گل را با گلدان یکجا نربایند!

درج نوشتارهایی از دیگر نویسندگان یا دیگر تارنگاشت ها در این وبلاگ، نشانه ی همداستانی دربست با آنها نیست!