«مردم در روی زمین برای کامیاب شدن یک چیز کم دارند و آن اعتماد به یکدیگر است؛ ولی این دانش برای کسانی که قلبی کوچک و روحی پست دارند و جز قانون سود شخصی هیچ قانونی نمی شناسند، دسترس پذیر نیست.» فارس پورخطاب هراتی

والاترین کاربرد نویسندگی این است که آزمون را به دانایی فرارویاند! ایگناتسیو سیلونه

۱۳۹۱ خرداد ۲۳, سه‌شنبه

ما خودمان بهتر دار می زنیم!


اعتراض ایران به اعدام شماری از اتباعش در عربستان
روز سه شنبه، ٢٣ خرداد علیرضا عنایتی، مدیر كل خلیج فارس وزارت امور خارجه  در دیدار با حسن زید، كاردار سفارت عربستان در تهران خواستار «توضیح فوری» دولت عربستان درباره اعدام شهروندان ایرانی شد و آن را «اقدامی ضدانسانی» عنوان کرد.

چندی پیش سعید قشقاوی، معاون پارلمانی و امور ایرانیان خارج از کشور وزارت امور خارجه ایران، از زندانی بودن ٣٨ ایرانی در عربستان به اتهام حمل مواد مخدر خبر داده بود.

علیرضا عنایتی با محکوم کردن«اصرار دولت عربستان بر محروم نگه داشتن بازداشت‌شدگان ایرانی از حق دسترسی كنسولی» گفت که ایران نسبت به «عدم پایبندی عربستان به تعهدات بین‌المللی و موازین حقوق بشری» اعتراض دارد. وی ادامه داد:
«دولت جمهوری اسلامی ایران ضمن پیگیری این موضوع در مراجع ذیربط بین‌المللی، تبعات حقوقی و سیاسی این گونه اقدامات را بر عهده دولت عربستان سعودی می‌داند.»

رسانه‌های رسمی ایرانی هنوز اطلاعاتی در مورد جزئیات مربوط به  این اعدام‌ها منتشر نکرده‌اند؛ اما پیش از این اخباری مبنی بر احتمال اعدام شماری از شهروندان ایرانی در عربستان اعلام شده بود.

سعید قشقاوی از دسترسی نداشتن شهروندان زندانی ایرانی در عربستان به خدمات کنسولی انتقاد کرده و گفته بود سعود الفیصل، وزیر خارجه سعودی در تماسی که از سوی علی اکبر صالحی، وزیر خارجه ایران با وی گرفته شده بود از توقف حکم اعدام شهروندان ایرانی خبر داده بود.

اعدام شهروندان ایرانی مربوط به زائران معتاد به مواد مخدری است که در سفر به مکه و مدینه، مواد مخدر مورد استفاده‌شان از سوی پلیس عربستان کشف شده است. کاروانهای زیارتی در ایران همواره نسبت به خطر کشف مواد مخدر در عربستان به زائران ایرانی هشدار می‌دهند. با این حال هر از گاه اخباری مبنی بر دستگیری زائران ایرانی به دلیل کشف مواد مخدر منتشر می‌شود.

ایران و عربستان از جمله کشورهایی هستند که برای جرائم مرتبط با مواد مخدر مجازات مرگ را در نظر گرفتهاند. سازمان عفو‌ بین‌الملل در گزارش سال گذشته خود با اعتراض به آمار بالای اعدام به خاطر جرائم مربوط به مواد مخدر گفت که دست‌کم ۴۸۸ نفر در سال ۲۰۱۱ به اتهام جرایم مواد مخدر اعدام شده‌اند.

«خبرگزاری دانشجویان ایران» (ایسنا)

این گزارش تا اندازه ای از سوی اینجانب ویرایش شده است. عنوان و برجسته نمایی ها نیز از آنِ من است.      ب. الف. بزرگمهر

پی افزوده:
می بینید چگونه کشوری درست کرده اند؟! نامش را هم گذاشته اند: «ولایت امام زمان»! از سویی برای همراه داشتن مواد مُخدّر مجازات مرگ درنظر گرفته شده و از سوی دیگر همراه داشتن آن آزاد است. اگر چنین نبود، هشدار کاروانهای زیارتی به زائران تریاکی و بنگی و هرویینی ایرانی بیمورد بود!

در کشوری که رهبر و بسیاری از بلندپایگانش به مواد مخدر آلوده و معتاد هستند، آیا بهتر از این انتظار دارید؟ داشتم با خود می اندیشیدم:
دور «خانه ی خدا» گشتن در حالیکه بستی تریاک هم زده باشی، حال و هوای دیگری خواهد داشت! جهان هپروت را سیر می کنی و هنگامی که بر آن سنگ سیاه («حجر الاسود») بوسه می زنی، انگار که لبان خدا را بوسیده ای!

ب. الف. بزرگمهر       ٢٣ خرداد ماه ١٣٩١

هیچ نظری موجود نیست:

برداشت و بازنویسی درونمایه ی این تارنگاشت در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید!
از «دزدان ارجمند اندیشه و ادب» نیز خواهشمندم به شاخه گلی بسنده نموده، گل را با گلدان یکجا نربایند!

درج نوشتارهایی از دیگر نویسندگان یا دیگر تارنگاشت ها در این وبلاگ، نشانه ی همداستانی دربست با آنها نیست!