«مردم در روی زمین برای کامیاب شدن یک چیز کم دارند و آن اعتماد به یکدیگر است؛ ولی این دانش برای کسانی که قلبی کوچک و روحی پست دارند و جز قانون سود شخصی هیچ قانونی نمی شناسند، دسترس پذیر نیست.» فارس پورخطاب هراتی

والاترین کاربرد نویسندگی این است که آزمون را به دانایی فرارویاند! ایگناتسیو سیلونه

۱۳۹۱ اردیبهشت ۳, یکشنبه

آیا بهتر نیست نشستی با خود گاوها داشته باشید؟!


شیر و فرآورده های مرتبط با آن که گویا روزانه با نوسان بها مواجه هستند، تبدیل به چالشی تازه برای دامدار، تولید کننده و در نهایت مصرف کننده شده که البته مسوولان ذیربط نیز بسیار در تلاش هستند که این چالش بزرگ را برطرف کنند؛ چرا که در چرخه ی تولید شیر توسط دامدار و گاو [چرخه ی تولید شیر توسط گاو بی معنی است؛ گاو در چرخه ی تولید نقشی آگاهانه ندارد!   ب. الف. بزرگمهر] تا خریدار که همان کارخانه های لبنیات هستند و در نهایت مردم مصرف کننده همگی از بهای شیر و فرآورده های آن ناراضی هستند و مشخص نیست حتی با گرانتر شدن شیر خریداری شده از دامدار چرا همچنان سه چرخ این چرخه می لنگد و همه ناراضی هستند!

بر همین اساس، اخیرا مرتضی تمدن استاندار تهران همراه با علی مژدهی پور رئیس سازمان تعزیرات حکومتی کشور و مسئولان بازرگانی و تعزیرات استان به طور سرزده برای بررسی دلایل گران شدن بهای لبنیات و شیر در کشور وارد یک شرکت لبنیاتی بزرگ شدند و با حضور در شرکت پگاه موضوع افزایش اخیر بهای فرآورده های لبنی را بررسی کرده و برخی دامداران و شرکتهای متخلف را به دلیل افزایش بهای  محصولات یک میلیارد تومان جریمه و پرونده آنها را به سازمان تعزیرات حکومتی ارسال کردند.

این در حالیست که شرکتهای تولید کننده اعلام کردند که بهای شیر خام از کیلویی ٦۵٠ تومان به ٨٠٠ تومان افزایش یافته و همین امر موجب افزایش بهای فرآورده های لبنی شده است.

در این جلسه دکتر تمدن بر تعدیل بها تاکید کرد و مقرر شد در هفته آینده نیز جلسه ای برای بررسی مشکلات دامداران تشکیل شود.

بهای شیر طی ماههای گذشته چندین بار افزایش داشته است و در آخرین افزایش بها به عنوان شیر کم چرب دامداران از ١١۵٠ به ١٤٠٠ تومان طی روزهای گذشته افزایش داشته که در این میان استاندار تهران، در پاسخ به سوال و انتقاد و مشکلات اعلام شده از سوی تولید کنندگان فرآورده های لبنی و گلایه اصلی آنان در خصوص مشکل اصلی تهیه شیر اعلام کرده که پس گاوها آب رفته اند؟

در این میان چند سوال مطرح است:
اول آن که اگر افزایش بهای شیر غیرقانونی بوده، چرا آقای استاندار محترم تهران بر بازگرداندن بهای شیر به بهای پیشین تاکید نکرده و بر تعدیل بها بسنده نموده اند؟ از سوی دیگر هنوز مشخص نیست تعدیل بها یعنی چند درصد بازافزایش بها؟!

دوم آن که وقتی همچنان فشارها در خصوص افزایش بهای فرآورده های لبنی بر دوش مردم است مسوولان چند بار دیگر قرار است در خصوص اقدام خودسرانه شرکت های تولیدکننده شیر کوتاه بیایند. در شرایطی که کار به جایی رسیده که این شرکت ها به خود اجازه می دهند به راحتی بهای درج شده بر روی کالای خود را هرگونه صلاح می دانند، افزایش و تغییر دهند!

به نظر می رسد با توجه به این که طی ماه های گذشته شرکتهای لبنی و دامداران هر جولانی خواستند در این عرصه دادند و مردم جز مصاحبه مسوولان اقدامی عملی ندیده اند، آیا بهتر نیست مسوولان یکبار با خود گاوها جلسه برگزار کنند؟ چرا که ممکن است این بار حداقل دل گاوها به رحم بیاید و راه حلی عملی در این خصوص پیدا شود و مردم از زیر بار این فشار راحت شوند!

«عصر خبر»     دوم اردی بهشت ماه ١٣٩١

این گزارش تحلیلی شلخته به زبانی ابتدایی و پر از اشتباه که نمونه های آن بویژه در رسانه های درون ایران افزایش چشمگیری نشان می دهد، از سوی اینجانب تا اندازه ای ویرایش شده است. عنوان را نیز من با سود بردن از متن گزارش، برگزیده ام.  ب. الف. بزرگمهر

هیچ نظری موجود نیست:

برداشت و بازنویسی درونمایه ی این تارنگاشت در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید!
از «دزدان ارجمند اندیشه و ادب» نیز خواهشمندم به شاخه گلی بسنده نموده، گل را با گلدان یکجا نربایند!

درج نوشتارهایی از دیگر نویسندگان یا دیگر تارنگاشت ها در این وبلاگ، نشانه ی همداستانی دربست با آنها نیست!