«مردم در روی زمین برای کامیاب شدن یک چیز کم دارند و آن اعتماد به یکدیگر است؛ ولی این دانش برای کسانی که قلبی کوچک و روحی پست دارند و جز قانون سود شخصی هیچ قانونی نمی شناسند، دسترس پذیر نیست.» فارس پورخطاب هراتی

والاترین کاربرد نویسندگی این است که آزمون را به دانایی فرارویاند! ایگناتسیو سیلونه

۱۳۹۰ بهمن ۲۷, پنجشنبه

فراخواندن سفیران از سوریه، نشانه ای از آمایش درگیری بزرگ!


فراخواندن سفیران کشورهای اروپایی و عربی از سوریه می تواند حاکی از تدارک یک درگیری بزرگ ابعاد باشد. این مطلب را «ویتالی چورکین» نماینده دایم روسیه در «سازمان ملل متحد» روز چهارشنبه در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «ان. ت. و.» روسیه اظهار داشت.

چورکین خاطرنشان کرد:
«هم اکنون، این می تواند به منزله دست برداشتن از حل دیپلماتیک مساله نباشد؛ اما نشانه ی آن است که شاید واقعا آنها برای به پا کردن درگیری بزرگ دامنه تر آماده می شوند.»

به عقیده نماینده دایم روسیه، گزارش های شماری از رسانه های گروهی درباره پدیدار شدن نیروهای ویژه بریتانیا و قطر در سوریه از اینجا برمی خیزد.

به باور چورکین، اگر غرب به کشاندن اوضاع در سوریه به حالت بی ثباتی ادامه دهد که این بی ثباتی سپس به ایران و لبنان سرایت کرده و احتمالا به فروپاشی لبنان منجر خواهد شد، «به هیچ وجه در مستقر کردن ناحیه رواج یورو کامیاب نخواهد شد». وی می گوید، ضمنا برای آمریکا نیز که در آستانه انتخابات ریاست جمهوری قرار دارد، دشواری هایی پدید خواهد آمد.

یادآور می شود سوریه از میانه ی ماه مارس، شاهد موج گسترده ای از ناآرامی هاست و تظاهرکنندگان خواستار کنار رفتن بشار اسد هستند. تظاهرات مردم با شعارهای: ضرورت اجرای اصلاحات سیاسی ـ اجتماعی، مبارزه با فساد مالی و تامین آزادی های اساسی برگزار می شود. در جریان سرکوب تظاهر کنندگان از سوی ارتش و پلیس سوریه تا به حال شمار زیادی از مردم کشته، زخمی و بازداشت شده اند. برپایه ی گزارش سازمان ملل متحد، شمار کشته ها بیش از ۵ هزار نفر بوده است.

اخیرا، نبرد های مسلحانه میان دولت و مخالفان نیز شدت پیدا کرده است. بلندپایگان سوریه می گویند بیش از دو هزار نفر از نظامیان و ماموران پلیس این کشور در جریان نبردها با جنگجویانِ به خوبی مسلح، کشته شده اند.

روسیه و چین روز شنبه ٤ فوریه برای دومین بار در چند ماه اخیر با استفاده از «حق وتو» به عنوان اعضای دایمی شورای امنیت سازمان ملل متحد، جلوی تصویب قطعنامه در خصوص سوریه را گرفتند. مسکو و پکن نگران تکرار به اصطلاح «سناریوی لیبی» و دخالت نظامی خارجی در سوریه هستند. روسیه ضمن اینکه خواستار قطع خشونت از هر طرفی است، باور دارد که خود سوری ها باید پشت میز مذاکره در خصوص قطع درگیری داخلی به توافق برسند.

مسکو، ٢۷ بهمن

برگرفته از خبرگزاری «ریا نووستی»:

این گزارش از سوی اینجانب ویرایش شده است. عنوان آن را نیز دستکاری نموده ام.     ب. الف. بزرگمهر


هیچ نظری موجود نیست:

برداشت و بازنویسی درونمایه ی این تارنگاشت در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید!
از «دزدان ارجمند اندیشه و ادب» نیز خواهشمندم به شاخه گلی بسنده نموده، گل را با گلدان یکجا نربایند!

درج نوشتارهایی از دیگر نویسندگان یا دیگر تارنگاشت ها در این وبلاگ، نشانه ی همداستانی دربست با آنها نیست!