«مردم در روی زمین برای کامیاب شدن یک چیز کم دارند و آن اعتماد به یکدیگر است؛ ولی این دانش برای کسانی که قلبی کوچک و روحی پست دارند و جز قانون سود شخصی هیچ قانونی نمی شناسند، دسترس پذیر نیست.» فارس پورخطاب هراتی

والاترین کاربرد نویسندگی این است که آزمون را به دانایی فرارویاند! ایگناتسیو سیلونه

۱۳۹۰ آذر ۱۹, شنبه

راهپیمایی های توده ای در رویارویی با نیرنگ و دستکاری حاکمیت روسیه در آرای مردم!


دهها هزار نفر در تظاهرات اپوزیسیون در میدان «بالوتنایا» در مرکز مسکو شرکت کردند. این تظاهرات با وجود پر جمعیت بودن، آرام برگزار شد و یگانه رویداد جدی بروز خطرفرو ریختن پلی در مسیر حرکت تظاهر کنندگان بود که باعث شد پلیس مسکو یک ساعت پس از آغاز تظاهرات از حرکت مردم بسوی محل از طریق این پل جلوگیری کند.

به گزارش اداره کل پلیس مسکو تا ساعت ١۵ و ٣٠ دقیقه به وقت محلی، حدود ٢٠ هزارنفر در میدان «بالوتنایا» در مسکو در تظاهرات اپوزیسیون روسیه شرکت کرده اند. این مطلب را اداره کل پلیس پایتخت روسیه گزارش داده است.

حدود ۵ هزار نفر دیگر در نواحی مجاور میدان بالوتنایا حضور دارند. خود اپوزیسیون ادعا می کند توانسته بیش از ٤٠ هزار نفر را به تظاهرات فعلی جلب کند. در ستاد عملیاتی وزارت کشور روسیه، حضور ٢۵ هزار نفر در تظاهرات مخالفان نتایج انتخابات پارلمانی روسیه را مورد تایید قرار دادند. هیچ کس در تظاهرات امروز در مسکو بازداشت نشده است.

تظاهرات بزرگی روز شنبه در چند شهر روسیه برگزار می شود که شرکت کنندگان در آنها می توانند نظر خود درباره نتایج انتخابات پارلمانی ٤ دسامبر را ابراز کنند. به گفته سازمان دهندگان، پرجمعیت ترین تظاهرات در میدان «بالوتنایا» واقع در مرکز مسکو برگزار می شود. تظاهرات و اجتماعات اجازه داده شده و بدون مجوزی در ٤٠ شهر بزرگ دیگر روسیه نیز برگزار شد.

اعضای جنبش های موسوم به «جبهه چپ» و «همبستگی»که در پارلمان حضور ندارند، درخواست برگزاری تظاهرات مخالفت با نتایج انتخابات دوما در مسکو را تقدیم کردند.

پلیس با استناد به عقیده کارشناسان ساعت ١۵ به وقت مسکو درباره خطر فروپاشی پل ویژه ی عابران پیاده در مسیر حرکت مردم بسوی میدان «بالوتنایا»، این پل را مسدود کرد.

تصمیم پلیس باعث خشم مردم شد و چند نفر تلاش کردند از صف ماموران پلیس عبور کنند؛ اما در نهایت آنها توانستند مانع عبور تظاهر کنندگان از روی این پل شده و آنها از طریق یک پل دیگر به  محل برگزاری تظاهرات رفتند.

سازماندهندگان تظاهرات در میدان بالوتنایا مطالبات اساسی خود از جمله لغو نتایج انتخابات مجلس دوما و آزادی «زندانیان سیاسی» را مطرح کردند.

سازماندهندگان، بازداشت شدگان در جریان تظاهرات چند روز اخیر در مسکو را زندانیان سیاسی می دانند.

ناظرانی که خبرگزاری «ریانووستی» در میدان «بالوتنایا» از آنها نظر خواهی کرده، از جمله مدافعان حقوق بشر و خبرنگاران، هم اکنون هیچگونه تخلفی را مشاهده نکرده و از سازماندهی خوب تظاهرات راضی هستند.

همچنین گروه ناظران از سوی شورای اجتماعی اداره کل وزارت کشور روسیه در مسکو، شماری از اعضای شورای پیشبرد جامعه مدنی و حقوق بشر وابسته به ریاست جمهوری روسیه، «آناتولی کوچرنا» عضو مجلس اجتماعی روسیه، «ولادیمیر لوکین» نماینده تام الاختیار در زمینه حقوق بشر در روسیه، «آلکساندر موزیکانتسکی» نماینده تام الاختیار در زمینه حقوق بشر در مسکو و نمایندگان سازمانهای دانشجویی پایتخت روسیه در محل هستند.  

مسکو، ١٩ آذر

برگرفته از خبرگزاری «روسیه نووستی»:

این گزارش در برخی جاها از سوی اینجانب ویرایش شده است. عنوان گزارش نیز از آن من است.      ب. الف. بزرگمهر

هیچ نظری موجود نیست:

برداشت و بازنویسی درونمایه ی این تارنگاشت در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید!
از «دزدان ارجمند اندیشه و ادب» نیز خواهشمندم به شاخه گلی بسنده نموده، گل را با گلدان یکجا نربایند!

درج نوشتارهایی از دیگر نویسندگان یا دیگر تارنگاشت ها در این وبلاگ، نشانه ی همداستانی دربست با آنها نیست!