«مردم در روی زمین برای کامیاب شدن یک چیز کم دارند و آن اعتماد به یکدیگر است؛ ولی این دانش برای کسانی که قلبی کوچک و روحی پست دارند و جز قانون سود شخصی هیچ قانونی نمی شناسند، دسترس پذیر نیست.» فارس پورخطاب هراتی

والاترین کاربرد نویسندگی این است که آزمون را به دانایی فرارویاند! ایگناتسیو سیلونه

۱۳۹۰ فروردین ۹, سه‌شنبه

شاهد از غیب رسید ...

همراه با دروغ هایی کودکانه، جای پایی برای گریز و بی هیچ پاسخگویی!

در دو یادداشت پیشین* در پیوند با از پرده بیرون افتادن ماجرای دزدیده شدن قفل های ایمنی ای ـ میل های «یاهو»، «جی میل» و ...، از آن میان، نوشته بودم:
«... نشانه ها و نمودارهایی بسنده و احساسی برخاسته از منطق می گوید که کار به این سادگی نیست که گروهی «هکر» از جایی به سامانه هایی بسیار پیشرفته چون «گوگل» یا «یاهو» نفوذ کرده باشند؛ساده لوحی خواهد بود که امکان همکاری های دوجانبه و چندجانبه میان همه ی آنها با رژیم هایی چون رژیم جمهوری اسلامی را از چشم دور بداریم.» و نیز «... حتا اگر همه ی آنچه که گفته اند نیز راست و درست باشد (که چنین نیست!)، بازهم مسوولیت بزرگتر این گندکاری بر دوش همان «سِروِر»هایی است که بارها و بارها کاربران خود را درباره ایمنی سامانه ها و رسانه های خود فریفته اند.»

در پی کوششی تازه و این بار نه از زبان دروغ پراکن «بی بی سی» که از زبان «رادیو فردا»**  ـ که هنوز سال ها زمان نیاز دارد تا به پای «استاد» برسد ـ مسوولیت کار را بر دوش «جوان ۲۱ ساله ایرانی» در گزارش زیر نهاده اند. در این گزارش، به رسم و شیوه ی متداول در رسانه های دروغگوی امپریالیستی، هم به نعل و هم به میخ زده شده؛ هم جای پاهایی برای گریز درنظر گرفته شده و هم از همه مهم تر به هیچ چیز پاسخ داده نشده است (رفع مسوولیت)!

اینکه «حکومت جمهوری اسلامی تلاش‌ خود برای نظارت الکترونيک بر شهروندان ايرانی را افزايش داده است.» بر هیچ آگاه سیاسی پوشیده نیست. همه ی ما، به فراخور اندازه ی آگاهی خود در زمینه ی جُستار، کم و بیش، روزانه با آن درگیریم و دست و پنجه نرم می کنیم. پرسش انگیز است که کوشش «حاکمیت جمهوری اسلامی» در دستکم سه ماه گذشته، تنها شهروندان ایرانی درون ایران را دربرنمی گیرد. ***

چگونه جوانی ۲۱ ساله از درون ایران توانسته به چنین کاری دست یازد؟ 

در گزارش، یکی از جاپاهای گریز، هویداست:
«... کارشناسان هنوز ترديد دارند که هک کردن سرویس‌هایی چون جی‌میل و اسکایپ فقط کار يک نفر باشد ...»؛ ولی نکته مهم تر و پرسش برانگیز را که همه ی ما ایرانیان باید کوشش کنیم تا هرچه بیشتر روشن شود، ميکو هيپونن، رئيس يک شرکت امنيت اينترنتی در هلسينکی فنلاند، گفته است: «به نظر می‌رسد شخص يا اشخاصی که خود را هکر معرفی کرده يا می‌کنند، به سيستم داخلی شرکت کمودو آشنا هستند. ولی اين که بقيه داستان اين فرد یا اين افراد درست باشد، مشخص نيست.»!

در دو نوشتار پیشین، فراموش نموده بودم که این نکته را نیز یادآوری نمایم:
در همه ی این شرکت ها از «یاهو» و «گوگل» گرفته تا آن کوچک ترها ایرانی تبارانی، گاه در بالاترین سطوح مدیریت و مالکیت این شرکت ها، کار می کنند که جُستار اصلی زندگیشان و بهتر است بگویم هستی شان را دستیابی به سرمایه های کلان تر و کلان تر پر نموده است و برای آن به هر کاری دست می یازند. نمی خواهم نام کسی را ببرم؛ نام های برخی شان ـ نه همه ـ شناخته شده است و بویژه در همین دو شرکت بزرگ، مسوولیت های مهمی دارند. نمی خواهم کسی را نیز به چیزی متهم نمایم؛ چنین کاری نیز ناروا و ناشایست است؛ تنها یکی دو حقیقت «کوچک»(؟) را یادآوری نمودم که در ارزیابی ها، آنهم در برخوردی ساختاری به جُستار، باید آنها را درنظر داشت؛ همین و بس!

اکنون باز هم با اطمینانی بیش از آنچه پیش تر گفته ام، می گویم:
سر بزرگ ماجرا هنوز زیر لحاف است!

ب. الف. بزرگمهر            نهم فروردین ماه هزار و سیصد و نود

برجسته نمایی ها، همه جا، از اینجانب است.            ب. الف. بزرگمهر

* نگاه کنید به:

نیمی از حقیقت، دروغی بیش نیست!


و یادداشت اینجانب بر نوشتار:

تلاش هکرهای مستقر در ایران برای نفوذ در یاهو، جی میل و اسکایپ


** «راديو فردا» يکی از بخشهای نهاد اطلاعرسانی بينالمللی ايالات متحده آمريکاست که با هزينه کنگره آمريکا و زير نظر شورای اطلاعرسانی بينالمللی دولت آمريکا اداره میشود.

*** اینجانب، در دو ماه گذشته، پس از چندین بار هک شدن کوتاه و بلند مدت تارنوشتم، سه نامه به سامانه ی «بلوگر» (Blogger) وابسته به «جی ـ میل» (Gmail) فرستاده ام که همگی بی پاسخ مانده اند!

***

«جوان ۲۱ ساله ایرانی مسئوليت هک جی‌میل و یاهو در ایران را پذيرفت»

روزنامه آمریکایی وال استريت جورنال در گزارشی می‌گويد يک جوان ۲۱ ساله خود را هکری معرفی کرده که چندی پيش از يک شناسه اينترنتی در ايران توانسته بود سرویس‌های اسکايپ، جی‌ميل، فايرفاکس و ياهو را هک کند و مسئوليت آن را به عهده گرفته است.

اين جوان که خود را دانشجو معرفی کرده در وب‌سايت «پيست‌بين دات کام» (Pastebin.com) پيامی گذاشته و خود را «هکر کمودو» معرفی کرده است. کمودو شرکت اينترنتی است که نخستين بار گزارش اين هک را اعلام کرد. 

هکر ياد شده در اين پيام کدهاي مورد استفاده خود را ذکر کرده و نوشته است:
«من فقط يک هکر هستم که تجربه هزار هکر را دارد، من يک برنامه‌نويسم که تجربه هزار برنامه‌نويس را دارد.»

به گزارش روزنامه وال استريت جورنال، کارشناسان هنوز ترديد دارند که هک کردن سرویس‌هایی چون جی‌میل و اسکایپ فقط کار يک نفر باشد، ولی کدهايی که ذکر کرده را درست ارزيابی کرده‌اند. 

ميکو هيپونن، رئيس يک شرکت امنيت اينترنتی در هلسينکی فنلاند، در این باره می‌گويد: «به نظر می‌رسد شخص يا اشخاصی که خود را هکر معرفی کرده يا می‌کنند، به سيستم داخلی شرکت کمودو آشنا هستند. ولی اين که بقيه داستان اين فرد یا اين افراد درست باشد، مشخص نيست. ولی می‌توان تاييد کرد که اطلاعات کلی که داده، درست است

پيشتر گزارش شده بود 
که يک يا چند هکر در تلاش برای هدايت کاربران اينترنتی به نسخه جعلی چندين پايگاه معتبر اينترنتی، به چندين گواهينامه ديجيتال يک شرکت امنيت وب دسترسی پيدا کرده‌اند. حمله‌ای که بر اساس اعلام اين شرکت امنيت وب، «به نظر می‌رسد» از سوی جمهوری اسلامی سامان داده شده باشد. 

شرکت «کومودو» در نيوجرزی آمريکا که گواهينامه‌های ديجيتال در زمينه تأييد هويت کاربران اينترنتی صادر می‌کند، گفته است که دست‌کم ۹ مورد از چنين حملاتی رديابی شده که با توجه به پيچيدگی آن ممکن است کار جمهوری اسلامی ايران باشد.

اين شرکت می‌گويد در حملات ۱۵ مارس، گواهينامه‌هايی برای نسخه جعلی سامانه اي‌ميل گوگل موسوم به جی‌ميل، صفحه ورود کاربران ياهو، وب‌سايت‌هايی متعلق به شرکت مايکروسافت، مرورگر موزيلا فايرفاکس و نيز شبکه تلفنی اينترنتی اسکايپ در دسترس هکرها قرار گرفته است.

چنين گواهينامه‌هايی به کسانی که آن را در اختيار دارند اجازه می‌دهد که تحت شرايطی با جعل نسخه امن اين وب‌سايت‌ها، به اطلاعات رمزگذاری شده دسترسی پيدا کنند.

برای مثال، اگر کسی در ايران بخواهد به حساب کاربری خود در ياهو دسترسی پيدا کند، به يک وب‌سايت جعلی هدايت می‌شود و به اين وسيله کسانی که دست در اين اقدام دارند می‌توانند به حساب کاربری و رمز عبور او دسترسی پيدا کنند.

شرکت کومودو گفته است که هنوز مشخص نيست چند کاربر در ايران ممکن است در دام چنين ترفندی افتاده باشند و همزمان اعلام کرده است که تاکنون ۹ گواهينامه ديجيتال جعلی، از جمله يک مورد مرتبط با وب‌سايت لايو، وابسته به مايکروسافت را لغو کرده است.

شخص هکر يا «هکر کمودو» در پيام خود گفته است که به تنهايی اين حمله را انجام داده و هيچ کمک تيمی يا دسته‌جمعی نداشته است. 

این در حالی است که کارشناسان می‌گويند اين حمله بدون دست داشتن اطلاعات زيربنايی که در ايران در اختيار دولت است، قابل انجام نيست. 

هکر ياد شده در پيام خود و خطاب به «طرفداران جنبش جعلی سبز در ايران» نوشته است: «تا زمانی که من زنده هستم، نه شما امنيت اينترنتی داريد و نه دنيای ديجيتال شما امنيت دارد.»

شرکت امنيت اينترنت کمودو می‌گويد گرچه مهاجم نتوانسته به جايی برسد، به احتمال زياد برای سرقت مشخصات کاربری شهروندان ايران به اين کار دست زده است. 

سی‌نت که وب‌سايتی اطلاع‌رسان در زمينه اينترنت و تکنولوژی‌های جديد است در گزارشی در اين باره يادآور شده است که چنين حمله‌هايی «برای حکومتی مانند ايران شدنی بود، زيرا سامانه مخابراتی و زيرساخت‌های آن را در اختيار دارد. اما نبايد فراموش کرد که اثر چنين حمله‌هايی محدود است.»

وال استريت جورنال پيشتر در گزارشی نوشته بود که ايران حدود ۲۰ ميليون کاربر اينترنتی دارد و کارشناسان اينترنتی می‌گويند جمهوری اسلامی در تلاش است با توجه به وقوع ناآرامی‌ و اعتراض در کشورهای خاورميانه و شمال آفريقا، حوزه شبکه‌های اجتماعی و فعاليت اينترنتی را کنترل کند. 

وال استريت جورنال ادامه می‌دهد اين که ايران درگير اين حملات باشد، نشانگر آن است حکومت جمهوری اسلامی تلاش‌ خود برای نظارت الکترونيک بر شهروندان ايرانی را افزايش داده است.

برگرفته از تارنگاشت «رادیو فردا»

برجسته نمایی ها از اینجانب است.            ب. الف. بزرگمهر

هیچ نظری موجود نیست:

برداشت و بازنویسی درونمایه ی این تارنگاشت در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید!
از «دزدان ارجمند اندیشه و ادب» نیز خواهشمندم به شاخه گلی بسنده نموده، گل را با گلدان یکجا نربایند!

درج نوشتارهایی از دیگر نویسندگان یا دیگر تارنگاشت ها در این وبلاگ، نشانه ی همداستانی دربست با آنها نیست!