«مردم در روی زمین برای کامیاب شدن یک چیز کم دارند و آن اعتماد به یکدیگر است؛ ولی این دانش برای کسانی که قلبی کوچک و روحی پست دارند و جز قانون سود شخصی هیچ قانونی نمی شناسند، دسترس پذیر نیست.» فارس پورخطاب هراتی

والاترین کاربرد نویسندگی این است که آزمون را به دانایی فرارویاند! ایگناتسیو سیلونه

۱۳۸۹ خرداد ۳۱, دوشنبه

بازداشت‌های خود سرانه، گسترش بحران‌های اجتماعی را درپی دارد!


نامه شیرین عبادی به کمیسر عالی‌حقوق بشر سازمان ملل متحد


خانم پیلای
کمیسر عالی‌حقوق بشر سازمان ملل متحد


پیرو مذاکرات قبلی‌به استحضار می‌رساند:
خانم نرگس محمدی نائب رئیس کانون مدافعان حقوق بشر در تاریخ بیستم خرداد ماه ۱۳۸۹ ساعت ۱۲ بعد از نیمه شب در مقابل چشمان اشک بار پسر و دختر دو قلوی سه ساله ‌اش بازداشت شد. طرفه آن که مأمورین امنیتی طی‌نامه ای که ارائه نمودند، حق داشتند به منزل خانم محمدی وارد شده، آنجا را تفتیش کرده و در صورت لزوم وی را بازداشت کنند. چنین شیوه و روشی‌بر خلاف ضوابط مندرج در قانون آ ئین دادرسی کیفری و نشان از عدم استقلال قوه قضائیه است زیرا صدور حکم بازداشت بایستی‌توسط مقام قضائی صورت گیرد و مأمورین امنیتی حق ندارند راسا و به تشخیص خود مبادرت به بازداشت افراد نمایند. ضمنا خانم نرگس محمدی به علت ناراحتی‌ریوی احتیاج به درمان پزشکی‌دارند و ادامه بازداشت و محرومیت وی از معالجات ، نامبرده را با مخاطرات جدی مواجه می‌‌سازد.


هم چنین آقای عبدالرضا تاجیک همکار مطبوعاتی کانون مدافعان حقوق بشر در تاریخ بیست و یکم خرداد ماه ۱۳۸۹ هنگام خروج از محل کار خود در خیابان دستگیر شدند. نامبرده در مدت یک سال برای سومین مرتبه بازداشت شده است.


هر دو نفر قبلا توسط مأمورین امنیتی تهدید شده بودند که در صورت ادامه فعالیت حقوق بشری و همکاری با کانون مدافعان حقوق بشر دستگیر خواهند شد.


لذا با اعلام مراتب فوق، یک بار دیگر توجه آ ن مقام محترم را به تضیقاتی که دولت جمهوری اسلامی ایران برای مدافعان حقوق بشر ایجاد نموده جلب مینمایم و یاد آور می‌‌شوم که نه تنها افراد فوق الذکر بلکه تعدادی از فعالین حقوق بشر از جمله محمد صدیق کبود وند، عمادالدین باقی‌، محمد اولیائی فر وبسیاری دیگر نیز صرفاً به علت فعالیت برای حقوق بشر در بازداشت به سر میبرند.


ادامه چنین شرایطی منجر به گسترش نقض حقوق بشر شده و به التهاب موجود در جامعه دامن زده و باعث گسترش بحران‌های اجتماعی خواهد شد.


شیرین عبادی
مدافع حقوق بشر و برنده جایزه صلح نوبل ۲۰۰۳


۲۹ خرداد ماه ۱۳۸۹


رونوشت: 
ـ گزارشگر محترم بازداشت‌های خود سرانه سازمان ملل متحد
ـ گزارش گر محترم حمایت از مدافعان حقوق بشر سازمان ملل متحد

هیچ نظری موجود نیست:

برداشت و بازنویسی درونمایه ی این تارنگاشت در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید!
از «دزدان ارجمند اندیشه و ادب» نیز خواهشمندم به شاخه گلی بسنده نموده، گل را با گلدان یکجا نربایند!

درج نوشتارهایی از دیگر نویسندگان یا دیگر تارنگاشت ها در این وبلاگ، نشانه ی همداستانی دربست با آنها نیست!