«مردم در روی زمین برای کامیاب شدن یک چیز کم دارند و آن اعتماد به یکدیگر است؛ ولی این دانش برای کسانی که قلبی کوچک و روحی پست دارند و جز قانون سود شخصی هیچ قانونی نمی شناسند، دسترس پذیر نیست.» فارس پورخطاب هراتی

والاترین کاربرد نویسندگی این است که آزمون را به دانایی فرارویاند! ایگناتسیو سیلونه

۱۳۸۹ خرداد ۹, یکشنبه

دُم کرّه خر را رها نباید کرد!


موضع تند اسرائیل در برابر بیانیه ی پایانی کنفرانس نیویورک

اسرائیل رسماً با دو تقاضای بیانیه‌ی پایانی کنفرانس نیویورک مخالفت کرد. کنفرانس کشورهای امضاکننده‌ی پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی خواهان پیوستن اسرائیل به این پیمان و شرکت آن در کنفرانسی ویژه‌ی خاورمیانه شده است.

۱۸۹ کشور امضاکننده‌ی "پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی(NPT)  پس از یک ماه بحث به توافق‌هایی رسیدند که از دید بسیاری از ناظران راهگشای اقدامات عملی بیشتری برای خلع سلاح اتمی است.
در اعلامیه‌ی پایانی کنفرانس از ایران نامی برده نشده است. در عوض از اسرائیل نام برده شده و از این کشور خواسته شده که به پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی بپیوندد. این امر خشم اسرائیل را برانگیخته است. آمریکا، با اینکه از عدم انتقاد از برنامه‌های اتمی دولت ایران در اعلامیه‌ی پایانی ناخشنود بود، آن را امضا کرد.

اعلامیه‌ی دولت اسرائیل

ابتدا برخی مقامات و رسانه‌های اسرائیل در برابر کنفرانس نیویورک موضع گرفتند و سرانجام به طور رسمی دولت اسرائیل در مورد حاصل کار کنفرانس کشورهای امضاکننده‌ی پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی اعلامیه‌ی تندی منتشر کرداز نظر دولت اسرائیل اعلامیه‌ی پایانی کنفرانس نیویورک «پر از خطا و ریاکارانه» است. به نظر دولت اسرائیل کنفرانس نیویورک «واقعیت‌های خاورمیانه و خطرهای اصلی‌ای را کهمنطقه و کل جهان را تهدید می‌کنند، ندیده است.»

کنفرانس نیویورک خواهان برگزاری نشستی ویژه برای خاورمیانه در سال ۲۰۱۲ شده‌، نشستی که امید می‌رود در بری ساختن خاورمیانه از سلاح‌های اتمی نقش مهم سازنده‌‌‌ای را ایفا کند. کنفرانس خواهان شرکت اسرائیل در این همایش ویژه‌یخاورمیانه شده است. دولت اسرائیل از تحریم این همایش سخن می‌گوید. در اعلامیه‌یدولت اسرائیل آمده است: «از آنجایی که اسرائیل پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی را امضا نکرده، نسبت به توافق‌های کنفرانس (نیویورک) تعهدی ندارد.»

اسرائیل تا کنون علناً نپذیرفته است که دارای سلاح‌های اتمی است. این کشور از همین حالت ابهام برای ترساندن مخالفان خود در منطقه استفاده می‌کند و به این جهت مایل به پیوستن به پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی نیست، زیرا امضای این پیمان ایجاب می‌کند که  آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر فعالیت‌های اتمی کشور امضاکننده نظارت داشته باشد.

دردسر برای آمریکا

موضع‌گیری رسمی دولت اسرائیل علیه کنفرانس نیویورک همزمان با حضور نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در تورونتو صورت گرفت. نتانیاهو از کانادا عازم آمریکا می‌شود. او در روز سه‌شنبه در ملاقات با باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا درباره‌ی اعلامیه‌ی پایانی کنفرانس نیویورک گفت‌وگو خواهد کرد.

تقاضای کنفرانس نیویورک از اسرائیل برای پیوستن به NPT و شرکت در همایش ویژه‌یخاورمیانه در سال ۲۰۱۲، برای آمریکا دردسرساز شده است. آمریکا اعلامیه‌ی پایانی کنفرانس را امضا کرد، تا مبادا مسئول شکست این کنفرانس خوانده شود و حال در صورت همراهی با اسرائیل، با درخواستی مخالفت خواهد کرد که خود زیر پای آن را امضا کرده است.

برگرفته از «دویچه وُله»:

هیچ نظری موجود نیست:

برداشت و بازنویسی درونمایه ی این تارنگاشت در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید!
از «دزدان ارجمند اندیشه و ادب» نیز خواهشمندم به شاخه گلی بسنده نموده، گل را با گلدان یکجا نربایند!

درج نوشتارهایی از دیگر نویسندگان یا دیگر تارنگاشت ها در این وبلاگ، نشانه ی همداستانی دربست با آنها نیست!