«مردم در روی زمین برای کامیاب شدن یک چیز کم دارند و آن اعتماد به یکدیگر است؛ ولی این دانش برای کسانی که قلبی کوچک و روحی پست دارند و جز قانون سود شخصی هیچ قانونی نمی شناسند، دسترس پذیر نیست.» فارس پورخطاب هراتی

والاترین کاربرد نویسندگی این است که آزمون را به دانایی فرارویاند! ایگناتسیو سیلونه

۱۳۸۸ مرداد ۱۸, یکشنبه

این سخنان گستاخانه را سرسری نگیریم!

ژنرال آمریکایی: حل نظامی مسئله ایران ممکن است

"چارلز ولد" ژنرال بازنشسته و چهارستاره نیروی هوایی آمریکا که فرماندهی یگان هوایی در مرحله اول عملیات "آزادی سرکوب ناپذیر" در افغانستان را بر عهده داشت و پیشتر معاون فرمانده کل نیروهای مسلح آمریکا در اروپا نیز بود، در مقاله ای که در روزنامه آمریکایی "The Wall Street Journal" منتشر شد، خاطر نشان ساخت که حل نظامی مسئله هسته ای ایران گزینه ای امکان پذیر و تحقق یافتنی است.

ولد می نویسد: تهران فعلاً شتابی در فشردن دستی که "باراک اوباما" رئیس جمهور آمریکا بسوی آن دراز کرده است، ندارد. حتی اگر ایران با مذاکره موافقت کند، سیاستمداران آمریکایی باید آماده شکست دیپلماسی باشند. هرچند که حرف های زیادی درباره تحریمات اقتصادی گفته می شوند، اما ما ما نمی توانیم امکانات نظامی در چارچوب برنامه B را نادیده بگیریم.

وی ادامه داد: ما با صحبت صریح درباره تدارک حمله نظامی می توانیم ضرورت اجرای این طرح را از بین ببریم، اما اگر چنین چیزی تهران را وادار به امتناع از برنامه هسته ای سازد. اوباما می تواند مسئله اعزام گروه ناوهای تهاجمی هواپیمابر مکملی به سمت سواحل ایران و همچنین انجام مانورهای مشترک با متفقین خود را بررسی کند. اگر چنین فشاری تاثیری که باید را نداشته باشد، نیروی دریایی آمریکا می تواند بنادر ایران را محاصره کند. محاصره اجازه می دهد که بطور کامل واردات فرآورده های نفتی به ایران را متوقف نمود. وی افزود: اگر با چنین تدابیری نتوان ایران را وادار به امتناع از برنامه هسته ای کرد و پس از آن که دیگر امکانی برای دیپلماسی و اعمال فشار اقتصادی باقی نمانده باشد، نظامیان آمریکا می توانند به تاسیسات هسته ای ایران حمله کنند.

چارلز ولد در شرح برنامه حمله خاطر نشان ساخت: حمله بیشتر از هوا و توسط نیروهای هوایی و دریایی که اکنون چندان در عملیات عراق و افغانستان مشغول نیستند، انجام خواهد. بویژه که حضور نظامی آمریکا در کشورهای هم مرز با ایران امتیازات ملموسی نیز بدست می دهد. نیروهای ویژه و جاسوسینی که در این منطقه مستقر هستند، می توانند از تاسیسات کلیدی محافظت کنند و عملیاتی سری انجام دهند. بهتر این خواهد بود که در این منطقه تجهیزات مکمل ضد موشکی مستقر شوند، تاسیسات نظامی محلی تحکیم شوند، نیروهای متفقین افزایش یابند و همپنین شراکت استراتژیک با کشورهایی چون آذربایجان و گرجستان گسترش پیدا کند تا فشار بر ایران از همه راستاها باشد.

این نظامی آمریکایی درباره ریسک های احتمالی می نویسد: مسلم است که اقدامات نظامی ریسک زیادی به همراه خواهند داشت. امکان تلفات در بین ارتش آمریکا و متفقین آنها وجود دارد. ایرانیان می توانند پیرامون حکومت همبسته شوند. ایران می تواند عملیات تلافی علیه ما و متفقین ما را چه مستقیم و چه غیر مستقیم و بدست سایرین آغاز کند. تهران می تواند به تولید اغتشاش و بی نظمی در کشورهای خلیج فارس و در درجه اول در عراق بپردازد.

وی ادامه می دهد: اما باید ریسک ها را با خطر بی اقدامی مقایسه کرد. اگر تهران به تحقق برنامه هسته ای خود ادامه دهد، این خطر وجود خواهد داشت که حکمفرمایی ایران در منطقه مملو از نفت خلیج فارس افزایش بیابد؛ متفقین آمریکا از بین رژیم های عربی مورد تهدید قرار گیرند؛ نیروهای رادیکالی واقع در این منطقه جرئت پیدا کنند؛ موجودیت اسرائیل مورد تهدید قرار گیرد؛ اوضاع در عراق بی ثبات شود؛ روند صلح اسرائیل - فلسطین متوقف شود و مسابقه منطقه ای تسلیحاتی نیز آغاز شود.

ژنرال آمریکایی در پایان مقاله خود می نویسد: مسلماً از میان برداشتن مسالمت آمیز تهدیداتی که بواسطه بلندپروازی های هسته ای ایران بوجود می آیند، بهترین گزینه ممکن است. اما اگر دیپلماسی و فشار اقتصادی شکست بخورند، حمله نظامی آمریکا به ایران از نظر فنی گزینه ای امکان پذیر و موثر خواهد بود.

برگرفته از خبرگزاری «ریا نووستی» روسیه:

http://pe.rian.ru/articles/20090807/122616007.html

۱ نظر:

ناشناس گفت...

من از بيگانگان هرگز ننالم
كه بر من هرچه كرد آن آشنا كرد

برداشت و بازنویسی درونمایه ی این تارنگاشت در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید!
از «دزدان ارجمند اندیشه و ادب» نیز خواهشمندم به شاخه گلی بسنده نموده، گل را با گلدان یکجا نربایند!

درج نوشتارهایی از دیگر نویسندگان یا دیگر تارنگاشت ها در این وبلاگ، نشانه ی همداستانی دربست با آنها نیست!