«مردم در روی زمین برای کامیاب شدن یک چیز کم دارند و آن اعتماد به یکدیگر است؛ ولی این دانش برای کسانی که قلبی کوچک و روحی پست دارند و جز قانون سود شخصی هیچ قانونی نمی شناسند، دسترس پذیر نیست.» فارس پورخطاب هراتی

والاترین کاربرد نویسندگی این است که آزمون را به دانایی فرارویاند! ایگناتسیو سیلونه

۱۳۸۸ خرداد ۹, شنبه

مقصّر کيست؟

 اگر هدف اصلی اعتراض «نامۀ مردم» به «راه توده» افشای اپورتونیسم سیاسی و انحرافات ایدئولوژیک آن‌ها است، بهتر است- همان‌طور که سنت انقلابی حزب تودۀ ايران بوده است- با دامن زدن به مبارزۀ ایدئولوژیک و سیاسی به افشای آن‌ها پرداخت. تنها از اين طريق است که «دغلکاری و تزویر» آن‌ها، نه تنها برای رفقای خارجی، بلکه برای توده‌ای‌ها و جنبش کشورمان روشن خواهد گشت.

***

در زير واکنش نشريه «نامۀ مردم» به فعاليت‌ اخير نشريۀ «راه توده» در ارتباط با برگزاری «هجدهمين سمينار بين‌المللی کمونيستی»  را می‌بينيد. نامۀ مردم در اين شکواييه می‌گويد که: «در پی تماس رهبری حزب با رفقای حزب ”کارگران بلژیک“ که میزبانی اين نشست را بر عهده داشتند و گفتگوی تلفنی با مسئول شعبه بین‌الملل این حزب روشن شد که افراد ”راه توده“ برای اجازه شرکت یافتن در این نشست خود را به دروغ نمایندگان حزب تودۀ ایران معرفی کرده اند.» و از قول «مسئول روابط بین‌المللی حزب ”کارگران بلژیک“» گله می‌کند که: «این افراد با حیله و تقلب خود را نمایندگان حزب معرفی کردند و وارد جلسه شدند».

اين‌که دست‌اندرکاران «راه توده» در فعاليت‌های خود از کاربرد شيوه‌های غيراخلاقی و توسل به دروغ و فريب و تبليغ ايدئولوژی و جهان‌بينی بيگانه با حزب تودۀ ايران، ابايی ندارند، موضوع تازه‌ای نيست و مدت‌هاست که دست آن‌ها‌ برای آگاهان به اين مسايل رو شده است. اما، در ارتباط با اين موضوع اخير دو سؤال اساسی مطرح است.

نخست این‌که نمايندگان تشکیلات رسمی حزب تودۀ ايران، خود در اين ميان کجا بودند؟ آيا نمی‌خواهند بار ديگر قصور و ضعف خود را با افشای عمل سخيف «راه توده» پنهان کنند؟ و آيا بهتر نيست که به جای سر و دست شکستن برای شرکت در کنفرانس‌هايی چون «مجمع پارلمانی شورای اروپا» و مسابقه با سلطنت‌طلبان و ليبرال‌ها برای احراز مقام قهرمانی در مبارزه برای «حقوق بشر» در اين جلسات، که در واقع به نظرات و گرايشات ضد توده‌ای در جنبش ميدان می‌دهد، به وظيفۀ انترناسيوناليستی خود و شرکت فعال در اجلاس احزاب برادر و بازتاب دادن نظرات و اسناد آن‌ها عمل کنند؟

دوم این‌که معیار «ضد توده‌ای» نامیدن «راه توده» چیست؟ آیا این ترفندی برای پوشاندن واقعیت هم‌گرایی سیاسی- ایدئولوژیک نشريات «نامۀ مردم» و «راه توده» نيست؟ اگر هدف اصلی اعتراض «نامۀ مردم» به «راه توده» افشای اپورتونیسم سیاسی و انحرافات ایدئولوژیک آن‌ها است، بهتر است- همان‌طور که سنت انقلابی حزب تودۀ ايران بوده است- با دامن زدن به مبارزۀ ایدئولوژیک و سیاسی به افشای آن‌ها پرداخت. تنها از اين طريق است که «دغلکاری و تزویر» آن‌ها، نه تنها برای رفقای خارجی، بلکه برای توده‌ای‌ها و جنبش کشورمان روشن خواهد گشت.

تهمت و برچسب امنیتی و خیانت بدون ارایه اسناد معتبر را نمی‌توان رویکردی توده‌ای قلمداد نمود. کاربرد چنین شیوه‌هايی تنها شبهه استفاده ابزاری از احساسات توده‌ای‌ها جهت يار‌گيری در نزاع مدعیان مسندهای حزبی و سرپوش نهادن بر تشابهات کیفی میان مشی سیاسی «نامۀ مردم» و «راه توده» را ژرف‌تر می‌سازد.

 

این هم نمونه دیگری از دغلکاری و تزویر دشمنان حزب

نامۀ مردم، شمارۀ ۸١٧، دوشنبه ۴ خردادماه ١٣٨٨

 

نشریه ضد توده ای ”راه توده“ که برای نشر اکاذیب و ضربه زدن به حزب توده ایران منتشر می شود، در شماره ٢٢٣ خود مطلبی را با عنوان ”گزارش راه توده از اجلاس ۴۹ حزب کمونیست و مترقی جهان“ منتشر کرده است. این نشریه در گزارش از این نشست می نویسد: ”راه توده که یک عضو شورای سردبیری، به همراه دو تن از مترجمین و نویسندگان خود را به این کنفرانس اعزام کرده بود، موفق شد با چند تن از رهبران هیئتهای نمایندگی پیرامون مسائل جهانی و مسائل خاص کشورها گفتگو کند. از میان این گفتگوها، دراین شماره گفتگوئی را می خوانید که با سرپرست هیات اعزامی حزب کمونیست فدراتیو روسیه، بدلیل اهمیت دیدار اخیر رهبر و اعضای رهبری این حزب با رئیس جمهور روسیه ”مدویدف“ انجام شده است. در شماره های آینده گزارش ها و مصاحبه های دیگری را منتشر خواهیم کرد."
در پی تماس رهبری حزب با رفقای حزب ”کارگران بلژیک“ که میزبانی این نشست را بر عهده داشتند و گفتگوی تلفنی با مسئول شعبه بین الملل این حزب روشن شد که افراد ”راه توده“ برای اجازه شرکت یافتن در این نشست خود را به دروغ نمایندگان حزب توده ایران معرفی کرده اند. به قول رفیق ”بودیون دکرز“، مسئول روابط بین المللی حزب ”کارگران بلژیک“، این افراد با حیله و تقلب خود را نمایندگان حزب معرفی کردند و وارد جلسه شدند. در نامه رسمی شعبه روابط بین المللی حزب ”کارگران بلژیک“ به رهبری حزب ما (٣۰ اردیبهشت، ٢۰ ماه مه)، از جمله می خوانیم
:
"رفقای عزیز حزب توده ایران پوزش ما را در زمینه اجازه شرکت دادن به افرادی که خود را نمایندگان توده معرفی می کردند بپذیرید. ما در آن روز بسیار مشغول بودیم و تعداد رفقای مان نیز به دلیل برگزاری دو انتخابات در بلژیک (انتخابات پارلمان اروپا و انتخابات محلی) کمتر از معمول بود. زیر فشار برگزاری جلسه در آن روز و اصرار شدید این افراد که خود را نمایندگان حزب معرفی می کردند، ما از آنجایی که هیچ اطلاع رسمی از سوی حزب توده ایران در زمینه شرکت این افراد نداشتیم -که روال عادی کار ماست - بالاخره قبول کردیم که این افراد تنها به عنوان حضار، و نه شرکت کننده در این نشست حضور یابند. ما در آن هنگام از ماهیت اصلی این افراد مطلع نبودیم ولی امروز می دانیم. ما از سردرگمی پیش آمده و مشکلاتی که این امر می تواند برای شما ایجاد کند متأسفیم. هیچ نامی از این افراد در اسناد رسمی کنفرانس و گزارش های آن برده نخواهد شد.
پوزش ما را بار دیگر بپذیرید. با درودهای کمونیستی بودیون دکرز، مسئول شعبه روابط بین المللی حزب کارگران بلژیک
."
ما در سال های اخیر اسناد گوناگونی را در زمینه عملکرد سئوال برانگیز این نشریه و مسئول آن در عرصه های مختلف از جعل تاریخ حزب زیر عنوان ”یاد مانده ها“ تا انتشار ”اسناد“ پخته شده در وزارت اطلاعات رژیم، دفاع از خائینی همچون شهبازی و پرتوی و دفاع نهان و آشکار از رژیم ولایت فقیه منتشر کرده ایم. این ”شاهکار“ اخیر ”عضو شورای سردبیری...” در تلاش برای نفوذ در جنبش کارگری و کمونیستی جهان با توصل به دغلکاری و دروغ نمونه دیگری از ماهیت و شکل عملکرد این جریان ضد توده ای است
.

http://www.tudehpartyiran.org/detail.asp?id=65

 

برگرفته  از تارنگاشت «عدالت»

http://www.edalat.org/sys/content/view/3264/1/

برداشت و بازنویسی درونمایه ی این تارنگاشت در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید!
از «دزدان ارجمند اندیشه و ادب» نیز خواهشمندم به شاخه گلی بسنده نموده، گل را با گلدان یکجا نربایند!

درج نوشتارهایی از دیگر نویسندگان یا دیگر تارنگاشت ها در این وبلاگ، نشانه ی همداستانی دربست با آنها نیست!